درباره ما سبد خرید0 شعب اعطای نمایندگی ثبت نام / ورود

رژیم بستنی چگونه است؟ آیا می تواند باعث لاغری شود؟

404
1402/01/28

چاقی یکی از مشکلات بسیار بزرگی است که بشر با آن دست و پنجه نرم می کند. از این رو رژیم های غذایی مختلف، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده اند. با این وجود افراد کمی می توانند به رژیم کاهش غذایی خود پایبند باشند. در این میان نام رژیم بستنی می تواند بسیار جذاب و جالب توجه باشد. اما منظور از رژیم بستنی چیست؟ آیا این رژیم می تواند در نهایت باعث لاغری افراد شود یا خیر؟ اگر دوست دارید تا در خصوص رژیم بستنی بیشتر بدانید، با ما تا به انتهای این مطلب همراه باشید.


رژیم بستنی چیست؟

بسیاری از افراد با شنیدن نام این رژیم، بسیار خوشحال می شوند؛ چرا که تصور می کنند در طول رژیم بستنی، می توانند هر اندازه که دوست دارند، بستنی میل کنند. اما باید بدانید که این طرز تفکر به صورت کامل اشتباه است! در واقع رژیم بستنی به مانند تمامی رژیم ها، با محدودیت های مصرف مواد غذایی همراه است. در این رژیم، میزان کالری فرد محاسبه شده و بسته به آن برنامه ریزی هایی صورت می گیرد. در رژیم بستنی، بسته به میزان کالری، فرد می تواند مقداری بستنی در میان وعده های خود میل کند.
پس تا بدین جا نیز شاید متوجه شده باشید که رژیم بستنی با کنترل میزان کالری مصرف شده می تواند باعث لاغری فرد شود. اما نکته بسیار مهم این است که این بستنی نیست که وزن شما را کم می کند؛ بلکه کاهش مصرف کالری است که می تواند منجر به لاغری شود. حال اگر شما از دستورات تخطی کنید و در رژیم بستنی خود، مقدار بیشتری بستنی مصرف کنید، به جای آن که لاغر شوید، به شدت وزنتان افزایش پیدا خواهد کرد.

هدف از به وجود آمدن رژیم بستنی چیست؟

باید اشاره کرد که رژیم بستنی اولین بار در کتابی با همین نام به جهان معرفی شد. این کتاب توسط فردی به نام مک کورد در سال 2002 به چاپ رسید. او فرضیه بسیار ساده ای را در حیطه رژیم های لاغری به میان آورد. مک کورد معتقد بود که حتی با مصرف مواد غذایی مانند بستنی هم می توان لاغر شد. اما به شرطی که فرد میزان کالری ورودی به بدن خود را محاسبه کرده و آن را کاهش دهید. با کم کردن کالری، کم کم وزن شما نیز کاهش پیدا می کند.
از این رو رژیم بستنی را می توان در دسته رژیم های کم کالری قرار داد. اما باز هم اشاره می کنیم که این بدان معنا نیست می توان به تنهایی با مصرف بستنی، لاغر کنید! حتی در رژیم بستنی نیز شما باید به میزان کمی بستنی مصرف کنید تا مبادا کالری وارد شده به بدن شما، افزایش پیدا کند. در واقع هدف از طراحی چنین رژیمی، جلب توجه افرادی بود که علاقه زیادی به بستنی دارند، اما می خواهند لاغر نیز شوند. جای دادن نام بستنی در این رژیم، نوعی محرک غیر مستقیم برای جذب افراد است. زمانی که افراد به یک ماده غذایی علاقه زیادی دارند، قطع کردن آن می تواند باعث شود تا پیروی کردن از رژیم غذایی به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

رژیم بستنی

آیا رژیم بستنی خطرناک است؟

حال که با رژیم بستنی بیش از پیش آشنا شده اید، شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که آیا رژیم بستنی خطرناک است یا خیر؟ باید اشاره کرد که مصرف طولانی مدت بستنی به تنهایی می تواند خطرات زیادی با خود به همراه داشته باشد. با این وجود اگر با یک پزشک مشورت کنید، می توانید خطرات این رژیم را تا حد زیادی کاهش دهید. از مهمترین خطرات رژیم بستنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ناپایدار بودن رژیم بستنی

زمانی که شما از رژیم بستنی پیروی می کنید، به صورت کلی میزان کالری دریافتی روزانه را به شدت کاهش می دهید. این امر موجب می شود تا بدن مقدار قابل توجهی از مایعات خود را از دست بدهد. از این رو مشاهده می کنید که میزان قابل توجهی وزن از دست داده اید. در حالی که این تصور اشتباه است. کافی است تا مصرف مایعات افزایش پیدا کند تا باز هم وزن شما به همان اندازه قبل بازگردد.
از این رو کاهش وزنی که به واسطه رژیم بستنی به وجود می آید، دائمی نبوده و طیف گسترده ای از افراد، بعد از به پایان رسیدن این رژیم، باز هم به وزن قبلی خود باز می گردند. 

2- ناسالم بودن رژیم بستنی

به یاد داشته باشید که یک فنجان بستنی وانیلی در خود دارای 273 کالری، 31 گرم کربوهیدرت، 28 گرم قند و 14.5 گرم چربی دارد. حتی در صورتی که بستنی مورد نظر شما از نوع قند و شیر بدون چربی باشد، باز هم حداقل 6 گرم قند شیر در هر فنجان بستنی وجود دارد. از این رو بسیاری از محققان عنوان کرده اند که این دسر بسیار لذیذ و خوشمزه، حاوی چربی های اشباع و شکر است. 
به همین دلیل اگر بستنی در یک رژیم غذایی، مانند رژیم بستنی وجود داشته باشد، باید به شدت در مصرف آن احتیاط کرد. از سوی دیگر، بستنی دارای کالری بسیار زیادی بوده و به همین دلیل جای کمی برای سایر مواد غذایی در رژیم خود باقی می گذارد. از این رو بعد از مدت زمانی مشاهده می کنید که بدن شما با کمبود مواد حیاتی و لازم مواجه شده است.

اصول مهم رژیم بستنی

اگر می خواهید از رژیم بستنی نتیجه خوبی دریافت کنید، باید در رژیم غذایی خود در کنار بستنی، انواع مواد طبیعی و مغذی مانند میوه، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی، غلات و ... را هم قرار دهید. ورزش کردن نیز می تواند به رژیم بستنی در کاهش وزن و لاغری کمک کند. همچنین لازم است تا مقدار بستنی مجاز برای مصرف در یک رژیم بستنی توسط پزشک مشخص شود.
به یاد داشته باشید که یک رژیم بستنی به تنهایی رژیم لاغری سالمی شناخته نمی شود و می تواند مضرات بسیار زیادی با خود به همراه داشته باشد. برای این که بهترین نتیجه و اثر بخشی را از رژیم بستنی دریافت کرده و بعد از مدت زمانی با کاهش وزن روبرو شوید، لازم است تا از یک رژیم غذایی سالم و کم کالری در کنار رژیم بستنی پیروی کنید.

اشتراک گذاری:
نظرات کاربران
افزودن دیدگاه
لطفا منتظر بمانید ...