درباره ما سبد خرید0 شعب اعطای نمایندگی ثبت نام / ورود

همه چیز درباره بستنی

845
1401/11/02

بستنی همیشه جایگاه خود را به عنوان یک دسر محبوب حفظ می کند. در تمام نقاط دنیا از بستنی به عنوان یک میان وعده خوشمزه یاد می شود که می توان علاوه بر لذت بردن از طعم بی نظیر آن، مقداری کالری نیز دریافت کرد. شاید در گذشته تنها دلیل اصلی تولید بستنی رفع گرما و حرارت بدن در فصول گرم سال بوده باشد. اما امروزه محبوبیت بستنی به قدری است که از آن در تمامی فصول سال می توان استفاده کرد. ما قصد داریم در این مطلب هر آن چیزی که در خصوص بستنی لازم است بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر شما هم جزء طرفداران اصلی این خوراکی خوشمزه هستید، تا پایان با ما همراه باشید.

همه چیز درباره بستنی


در زمان های گذشته که امکانات و تجهیزات تولید بستنی آنچنان پیشرفته و متنوع نبود، برای آماده سازی بستنی از یک سری استوانه های فلزی استفاده می کردند که برای سرد نگه داشتن آن ها نیاز به یک فرایند پیچیده بود. امروزه با پیشرفت صنعت، تجهیزات و دستگاه های جدیدی تولید می شوند که روند آماده سازی بستنی را بسیار آسان تر و سریع تر کرده اند.
می توان در مدت زمان کوتاهی حجم زیادی از بستنی های خوشمزه و با کیفیت آماده کرد. یکی از نکات جالبی که در خصوص بستنی وجود دارد این است که هر کشور، با توجه به ذائقه های غذایی مردمان خود اقدام به آماده سازی بستنی می کند. از همین روست که ما می توانیم به راحتی تفاوت عطر و طعم را در بستنی حس کنیم. به عنوان مثال، در منوی پیشنهادی بستنی ژاپنی می توانید بستنی با طعم ماهی و جلبک را مشاهده کنید. البته این موارد جزء استثنائاتی هستند که هر کشور برای جذابیت و تنوع بیشتر بستنی ها از آن ها بهره می برند.

انواع بستنی
انواع بستنی


اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی برای بستنی ها داشته باشیم، می توانیم آن ها را به دو گروه تولید بر پایه شیر و یخ تقسیم بندی کنیم. این یعنی ما دو نوع بستنی شیری و یخی داریم که از نظر ساختاری متفاوت از یکدیگر هستند. اصولا بستنی های تولید شده بر پایه شیر تنوع بسیار زیادی دارند و بیشتر از بستنی های یخی مورد توجه هستند. در بستنی یخی بیشتر از اسانس و رنگ خوراکی استفاده می شود. در برخی مواقع نیز که کیفیت بستنی اهمیت زیادی دارد، از آبمیوه های طبیعی برای تهیه بستنی یخی استفاده می کنند.
کالری بستنی های شیری نسبت به یخی بیشتر است چرا که در تهیه آن ها از شیر بجای اسانس استفاده می شود. بستنی های شیری بسته به مواد اولیه ای که در تهیه آن ها به کار می روند به زیر گروه های دیگری تقسیم می شوند. بستنی سنتی و بستنی صنعتی دو مدل از رایج ترین بستنی ها در بازار هستند که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. بستنی های صنعتی که اصولا توسط تجهیزات خاص و در کارخانجات بستنی سازی تولید می شوند، تنوع بسیار بالایی دارند.
انواع بستنی قیفی، چوبی، نانی، لیوانی و... نمونه هایی از بستنی های صنعتی هستند که می توانید آن ها را در شکل ها و طعم های مختلف تهیه کنید. اما بستنی سنتی که به شکل سنتی و در مغازه تهیه می شود نیز جایگاه خاص خود را در بازار دارد. در تولید این نوع بستنی ها معمولا از انواع طعم دهنده همچون زعفران ناب ایرانی و مغزهای مقوی استفاده می شود.

یک بستنی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در مقوله بستنی به دلیل تفاوت ذائقه و سلیقه، نمی توان به طور قطع در مورد طعم خوب یا بد اظهار نظر کرد. در واقع نمی توان گفت یک بستنی خاص با طعم خاص، با تمامی ذائقه ها هماهنگ است. اما همه چیز هم مربوط به ذائقه نیست. در واقع برای اینکه بتوانیم برتری خاصی به یک بستنی بدهیم، میتوانیم فاکتورهای خاصی را در نظر داشته باشیم. در این زمینه کارشناسان زیادی ورود کرده اند و اظهارات خاصی را نیز به ثبت رسانده اند.
از نظر آن ها یک بستنی خوب می بایست از میزان شیرینی کافی و نرمالی برخوردار باشد. به گونه ای که نه تنها به طعم اصلی بستنی آسیبی نزده بلکه از ضررهای احتمالی آن نیز جلوگیری کند. اصولا بستنی هایی که میزان شیرینی آن ها استاندارد و کافی نیست، نمی توانند چندان توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کنند. بی مزه بودن یا بیش از حد شیرین بودن بستنی به کیفیت آن لطمه وارد می کند.
نکته بعدی که می توان به عنوان یک ویژگی مهم در بستنی به آن اشاره کرد، قوام بستنی است. اینکه مواد اولیه و ترکیبات آن به خوبی با یکدیگر ترکیب شده باشند و ظاهری یکنواخت و یکدست به بستنی ببخشند. دمای بیش از حد بالا یا پایین در بستنی می تواند یک نکته منفی به شمار آید. بستنی خوب اصولا در یک دمای مشخص و استاندارد قرار دارد، به شکلی که وقتی آن را در دهان می گذاریم می توانیم بدون اینکه از سرمای زیاد آن اذیت شویم، طعم اصلی بستنی را حس کنیم.
در نهایت یک بستنی خوب می بایست از مواد اولیه مرغوب و کاملا سالم تهیه شده باشد. کیفیت پایین شیر، خامه و دیگر افزودنی ها در بستنی می توانند، رتبه آن را در میان علاقمندان به بستنی تا حد زیادی تنزل دهند.


بستنی را تا چه مدت می توان در یخچال نگهداری کرد؟

هر بستنی با توجه به ترکیبات تشکیل دهنده خود، تاریخ مصرف مشخصی دارد. البته اصولا بستنی ها به دلیل محبوبیت زیادی که دارند، در مدت زمان کوتاهی مصرف می شوند و کار به تاریخ انقضای آن ها نمی رسد. اما اگر بخواهیم بدانیم تا چه مدت میتوان بستنی را درون فریزر نگهداری کرد، می توان گفت امکان نگهداری آن ها تا یک سال نیز وجود دارد.
البته این مدت زمان برای وقتی است که دمای فریزر در این مدت 18- درجه سانتی گراد بوده و شاهد افزایش دما نباشیم. علاوه بر این، مواد اولیه بستنی نیز می بایست کاملا بهداشتی و سالم باشند و در آن ها از افزودنی های مصنوعی و اسانس های مختلف استفاده نشده باشد. با توجه به اینکه بستنی به عنوان یک دسر فوق العاده محبوب در میان مردم شناخته می شود، لازم است حتما در هنگام تهیه آن از اعتبار برند تولید کننده محصول اطمینان حاصل کرده و کالا را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

اشتراک گذاری:
نظرات کاربران
افزودن دیدگاه
لطفا منتظر بمانید ...