درباره ما سبد خرید0 شعب اعطای نمایندگی ثبت نام / ورود

مزایا و معایب بستنی

629
1401/12/16

بستنی از آن دسته از خوراکی‌های خوشمزه دنیا است که بسیاری از افراد به راحتی از خوردن آن نمی‌گذرند و کمتر کسی است که تمایل به خوردن آن نداشته باشند. ماده اولیه بستنی شیر و شکر است که در نهایت آن را با انواع شکلات، قهوه یا میوه تزئین و طعم دار می‌کنند. اگر از خواص بستنی آگاهی پیدا کنید، متوجه می‌شوید که آن قدر‌ها هم که می‌گویند بستنی برای بدن مضر نیست و مصرف آن به اعتدال می‌تواند فواید سودمندی برای افراد داشته باشد. در ادامه درباره مزایا و معایب بستنی می‌گوییم.

فواید بستنی برای ورزشکاران

معمولاً ورزشکاران برایشان مهم است که میزان کربوهیدرات و مایع مصرفی را قبل از ورزش به حداقل برسانند. همچنین برایشان این موضوع اهمیت دارد که غذا‌هایی را انتخاب کنند که دارای انواع زیادی مواد مغذی همچون پروتئین، ویتامین و مواد معدنی باشند. غذا‌هایی که شامل کربوهیدرات هستند، می‌توانند اثرات متفاوتی روی قند خون بگذارند. خوراکی‌هایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند مانند بستنی می‌توانند باعث آزاد‌سازی آرام و پیوسته گلوکز در خون شوند. علاوه بر بستنی میوه‌هایی همچون سیب، گلابی، گریپ فروت، آلبالو، گیلاس، انجیر، برگه زردآلو و خوراکی‌هایی همچون شیر، ماست، سوپ گوجه فرنگی و بادام زمینی جز این دسته قرار می‌گیرند.
به همین دلیل و براساس این شواهد توصیه شده که غذا‌هایی که گلیسمی پایین دارند، به عنوان یک غذا قبل از ورزش باید استفاده شوند، چرا که می‌توانند سطح گلوکز را برای مدت بیشتری پایدار نگه دارند.

آیا بستنی خوردن مفید است؟

بستنی هم همچون ماست این ویژگی را دارد که بتواند باکتری‌های پروبیوتیک را در خود نگه دارد. این باکتری‌ها کپسول‌هایی با قطر بسیار نازک دارند. در نتیجه می‌توانند به اصلاح فلور میکروبی روده انسان و جلوگیری از رشد باکتری‌ها بیماری‌زا در روده و ایجاد بیماری روده‌ای کمک کنند.
بستنی دارای مواد مغذی بسیار با ارزشی همچون پروتئین، کلسیم، ویتأمین‌ها، مواد معدنی و انرژی است. البته اگر بستنی دوست ندارید اما می‌خواهید از خواص آن بهره‌مند شوید، می‌توانید به جای آن ماست کم چرب یخ‌زده میل کنید که همه این مواد را در خود دارد اما چربی آن کمتر است.
علاوه بر همه این فواید بستنی یک ماده لبنی است که حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مهم است. جالب است بدانید که بستنی می‌تواند حدود ۱۰ درصد از کلسیم و فسفر را که بدن یک فرد بالغ به آن نیاز دارد را تأمین کند. علاوه بر انواع مواد معدنی بستنی ویتأمین‌های زیادی هم دارد که شامل ویتأمین ‌ای، آ، دی و سی می‌شود. همچنین ویتأمین‌هایی همچون تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین ب ۶ و ویتامین ب ۱۲ است. در نهایت باید به این موضوع هم اشاره کنیم که بستنی مقادیر‌اندی ویتامین K هم دارد که این ویتامین یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای لخته شدن خون در بدن است.
بستنی اگر بدون افزودنی‌های غیر مجاز رنگی و از نوع کاملاً پاستوریزه باشد، به دلیل آن که حاوی مواد لبنی زیادی است، می‌تواند برای بدن بسیار مقوی باشد. توصیه می‌شود بستنی سالم و بدون افزودنی در رژیم غذایی کودکانی که به اندازه کافی شیر و ماست مصرف نمی‌کنند و مشکل کاهش وزن دارند، قرار بگیرد. 
همچنین بستنی شامل مواد جامد بدون چربی همچون پروتئین، قند مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و فسفر است که برای رشد بدن و سلامت انسان بسیار ضروری است. 

معایب بستنی

اگر بخواهیم به مضرات و معایب بستنی اشاره کنیم، اول از همه باید بگوییم که بستنی ماده بسیار پر چربی است. چرا که زمانی که قرار است یک بستنی تولید شود، به بیش از ۱۰ درصد چربی شیر و ۱۶ درصد هم چربی‌های دیگر نیاز است. از آن جایی هم که شیر از کلسترول و چربی اشباع شده است. در نتیجه می‌تواند باعث بالا رفتن کلسترول خون شود که این به معنای تجمع پلاکت‌های خونی در رگ‌های خونی است که می‌تواند در نهایت سبب بسته شدن رگ‌ها و ایجاد بیماری‌های قلبی و سکته شوند.
مورد دوم این که بستنی قند زیادی دارد که بیشتر حجم آن هم کربوهیدرات است. همان طور که می‌دانید مصرف زیاد قند و شکر خطر ریسک اضافه وزن، خرابی دندان‌ها، بالا رفتن‌تری گلیسیرید و تجمع چربی‌های ناسالم می‌شود. برای این که دچار چنین مشکلاتی نشوید پیشنهاد می‌کنیم بستنی‌هایی را انتخاب کنید که دارای مقدار کمتری قند و شکر هستند.
به افرادی که میگرن دارند، توصیه می‌کنیم بستنی نخورند. چرا که بستنی از جمله غذا‌هایی است که در برخی افراد موجب حمله میگرنی می‌شود. این غذا‌ها در آزاد شدن سروتونین و نوراپی نفرین اثر نامطلوبی دارند و موجب انبساط یا انقباض عروق می‌شوند.
شاید بعضی از افراد تصور کنند که بستنی می‌تواند جایگزین خوبی به جای شیر و ماست محسوب شود و حتی اگر به میزان زیادی هم مصرف شود مشکلی ایجاد نخواهد شد. اما این تصور کاملاً اشتباه است چرا که بستنی علاوه بر این که مقدار زیادی شیرین‌کننده‌های طبیعی یا شیمیایی دارند، خوردن مقدار کمی از بستنی هم می‌تواند مقدار زیادی چربی اشباع شده یا همان حیوانی را وارد بدن کنند. این میزان چربی اشباع شده اغلب به اندازه نیمی از کل چربی اشباع شده است که در روز یک انسان باید آن را مصرف کند. مصرف چربی اشباع زیاد سبب چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌های خطرناک خواهد شد.

useful ice creams

نکات مهم در مصرف بستنی

بستنی‌های پاستوریزه کارخانه‌ای بسیار سالم‌تر و مطمئن‌تر از سایر بستنی‌ها هستند. بستنی معمولاً از قند، خامه و شیر پر چرب تهیه می‌شوند و انرژی زیادی دارند. مخصوصاً بستنی‌هایی که به آن‌ها انواع شیرینی اضافه می‌شود، کالری آن‌ها را بیشتر خواهد کرد و این انرژی به چندین برابر می‌رسد. در نتیجه مصرف بی رویه آن باعث چاقی و اضافه وزن خواهد شد. بستنی باید بعد از غذای اصلی مصرف شود تا موجب احساس سیری در فرد ایجاد نکند و به برنامه غذایی او لطمه‌ای وارد نشود.
بستنی‌هایی که به مدت طولانی در فریزر نگهداری می‌شوند، طعم اصلی خود را از دست می‌دهند و طعم نامطلوب سردخانه را به خود جذب می‌کنند. به ویژه اگر درجه حرارت سردخانه دائم در حال نوسان باشد باعث می‌شود تا بستنی سفت شود. البته می‌توان این مشکل را با استفاده از سیستم صحیح انبارداری و جلوگیری از نگهداری از طولانی مدت بستنی توسط کارخانه‌ها به میزان زیادی کاهش داد. البته شما می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل بستنی‌هایی را خریداری کنید که تاریخ مصرف آن‌ها بروز هستند.

اشتراک گذاری:
نظرات کاربران
افزودن دیدگاه
لطفا منتظر بمانید ...